perjantaina, tammikuuta 20, 2006

Finnair saa runsaat voitot Kiinan reiteistä


Matkustajakone laskeutumassa Helsinki-Vantaan kansainväliselle lentoasemalla 5. syyskuuta 2004, kello 17:27. Kyseessä Suomeen rekisteröity kone (OH). Nikon D70+18-70mm zoom/70mm. DSC_0598. Photo by Ilu 2004.

Finnairin uusi toimitusjohtaja on tyytyväinen ja kasvuhaluinen Finnairin Aasian pohjoisosien reittien tuotosta ja uskoo näiden kasvavan entuudestaan. Kertoo myös, että tätä Finnairin luontaista karttapallon kertomaa ominaisuutta on vaikeaa ottaa pois.

Lentokonebongarit eivät ole toistaiseksi huomanneet Kiinan omien lentoyhtiöiden laskeutuvan tai nousevan Helsinki-Vantaa lentoasemalle/ -lta (paitsi vuonna 2005 tosin laskeutui ja nousi Kiinan valtion keskushallinnon erikoiskoneita kaksi kappaletta). On vain ajan kysymys kun Kiinan omat lentoyhtiöt MYÖS lentävät Helsinkiin, sillä näiden Kiinan kaupunkien lennot Helsinki-Vantaalta ja toisinpäin eivät ole Finnairin ikuinen "erioikeus".

Kiina on ostanut jo noin 200 uutta matkustajakonetta ja ostaa vielä noin 50 Boeingia lisää lähiaikoina.

Kiinan lennot tuottavat siksi hyvin Finnairille, että kannattaa pitää huoli omasta kilpailukyvystä. Asiaa auttaa kiinalaisten normaalien lomalaisten jatkuva mielenkiinnon lisääntyminen Helsingin lentoihin, sillä nämä lennot ovat nopein reitti Eurooppaan Kiinasta.

Finnairin ei tule liiaksi omahyväistyä runsasta voittoa tuottavista Kiinan lennoista. Reitit Suomesta Kiinaan ovat osaltansa seurausta Suomen ja Kiinan erinomaisista poliittisista ja kaupallisista suhteista, kuten muukin jatkuvasti kasvava liiketoimi maiden välillä. Jälkikirjoitus: Olisi mielenkiintoista tietää mitä Finnairin "yhteislennot" Finnairin koneilla Kiinan lentoyhtiöille taloudellisesti merkitsevät".

Ilkka Luoma

Ei kommentteja: