perjantaina, huhtikuuta 07, 2006

Motoristilla oltava kaikki aistit valppaana koko ajan

Kuvassa ei niin iso pyörä, mutta iso mieli :) Yamaha 850, tuotu käytettynä Saksasta, ei oma, vaan pojan, kuinkas muuten. Porvoossa 6.6.2005. Photo by Irmuli 2005. Sateinen päivä, miltei, mutta ajo onnistui.

Iso moottoripyörä on monien unelma, jota on haaveiltu lapsuudesta lähtien. Nyt siihen on varaa monilla keski-ikäisillä, mutta ajokokemusta on sangen vähän. Pyörävalmistajat rakentavat kilpaa toinen toistaan tehokkaampia "tykkejä", joiden ulkonäkökin hivelee ajajansa ja hänen toiveissaan myös muiden silmää. Moottoripyörä on tuulahdus vapaudesta, ikäänkuin ratsu, jolla suunnataan kohti auringon laskua.

Moottoripyörissä on tunnetusti erittäin korkeat vakuutukset ja se johtuu lähes yksinomaan suurista onnettomuusluvuista. Vakuutusyhtiöt joutuvat joka kesä lunastamaan paljon pyöriä ja pahimmillaan maksamaan sairaala- ja hautajaiskuluja.

Moottoripyörä ei ole auto; siinä ei ole suojaavaa koria ympärillä. Vaikka motoristi olisi kuinka huolellinen, on hänen huomioitava muut, koska onnettomuus voi väijyä täysin ulkopuolelta. Motoristin on havainnoitava useampia asioita kuin autoilijan. Moottoripyöräilijällä on oltava aistit aina valppaana. Nykyiset pyörät ovat aivan liian nopeita; niitä ei ole tarkoitettu rajoitetuille teillemme, varsinkaan silloin, kun iskee tarve näyttää hevosvoimia ja kiihtyvyyttä.
Moottoripyöräily on vastuuntuntoiselle jalo laji. Se on tuulahdus vapaudesta ja välittömästä kosketuksesta itse tiehen ja ajoon; siinä ollaan ikäänkuin "iholla", aistit jatkuvasti terävinä ja valppaina. Havainnoinnin tulee olla aina "ON-asennossa". Riemu on käsin kosketeltavaa.
Säännöt koskevat myös motoristeja; suurin osa harrastajista tietää ja osaa asiansa ja säännöt. Niin autoilijoiden kuin motoristen joukossa on vastuuttomuutta. Pyörä on maltillisen ja harkitsevaisen ajajan väline ja harrastus.


Alkoholi ei sovi pienimmässäkään määrin pyöräilyyn. Eduskunta säätäköön lain, jossa moottoripyörällä ajoon sallitaan 0,5 promillen ylärajan sijasta puhdas nolla kuten ilmailuliikenteessä. Moottoripyörällä ajo on huomattavasti vaativampaa kuin autolla ajo. Motoristin on huomioitava kaikki tapahtumat, mikään ei anna anteeksi. Motoristin matkustaja on samalla lailla vaaralle alttiina. Krapula-aamut eivät sovi autoiluun eivätkä missään nimessä moottoripyöräilyyn. Alkoholirajaksi pyöreä 0, niin ei tarvitse aamullakaan aprikoida, onko kuntoa vai ei.

Ilkka Luoma

Ei kommentteja: