maanantaina, helmikuuta 28, 2005

Puhelut ovat "loisvirtaa" verkoissa, hinta lähenee nollaa

Puhelut ovat "loisvirtaa" verkoissa, hinta lähenee nollaa


AamuTV haastatteli suuren suomalais-ruåtsalaisen operaattorin edustajaa aamulla 23.02. Aiheena oli nettipuhelut. Haastattelu antoi kuvan, että operaattorit vähättelevät lähes maksuttomien puheluiden ideologiaa. Se on tietenkin selvä, koska se vie suuren kakun ajan saatossa operaattoreiden pussista pois. Hyötyjinä tulevat olemaan kuluttajat ja käyttäjät.


Internet on mahdollistanut tietokoneelta soitot jo kauan aikaa. Alussa se oli soittelua toiseen tietokoneeseen ja tuo puhelu oli jo vuosia sitten ilmainen. Tämän aamun haastattelu kertoi näistä menneen talven kehitysvaiheista. Tuo kehitysvaihe ei aiheuttanut suurta lovea operaattorin pussiin. Uudet kehityssuunnat sitä vastoin aukaisevat suuren kolon tuloihin. Tuo kolo tulee täyttää jollain ja operaattorit eivät tiedä ,millä se tilkitään.


GSM puhelut ovat olleet duopoliasemassa olleille Radiolinjalle ja Soneralle taivaan lahja. Aikaisempi duopolihinnoittelu mahdollisti tyhjän ilman oston Saksasta, hinta 3.000 miljoonaa euroa. Siitäkin osan hoiti Suomen valtio. Amerikkalainen verkostomarkkinointiketju ACN räjäytti markkinat Suomessa; 250.000 uutta asiakasta kuudessa kuukaudessa; markkinoille tuotiin ensimmäinen ilmainen puhelu kännykkään. Tästä alkoivat kuluttajajuhlat; hinnat syöksyivät alas ja pienet kännykkäoperaattorit löysivät itselleen markkinaraon. Tästä kiitos lainlaatijoille, jotka säätivät oikeat asetukset ja lait. Jotain ininää on kuulunut operaattoririntamalta, kuulemma viedään rahat tuotekehitykseltä.


AamuTV unohti mainita, että nettipuheluissa ei tarvita enää välttämättä tietokonetta, nyt riittää ns. Voip-puhelin (kännykän näköinen laite, jossa johto kuten kotipuhelimessa). Voip-puhelin kytketään kotona olevaan ADSL-purkkiin (laajakaista) ja homma on siinä. Soittaa voi mihin tahansa jo tänä vuonna. Vanha lankaliittymän numerokin säilyy ja halutessaan voi antaa kenkää nykyiselle operaattorille tai ainakin kilpailuttaa sitä. Nämä eivät ole ilmaisia puheluita, mutta arvattavasti hintakisa alkaa myös "kotipuhelimissa". Liittyminen tapahtuu netissä ja puhelin tulee postitse. Jos naapureilla on samanlainen aparaatti + ADSL, niin tuo yhteys on ilmainen. Mikäli perheen tytär matkustaa kavereidensa kanssa Itävaltaan laskettelemaan, niin hän voi ottaa tuon Voip-puhelimen mukaan, ja jos hotellissa on laajakaista huoneissa, hän voi kytkeä puhelimen reikään ja soittaa kavereille ilmaiseksi minne vaan missä he ovatkaan Voip-puhelimensa kanssa samalla tavalla kytkeytyneenä laajakaistaan. Helppoa ja halpaa (laajakaista maksaa erikseen, mutta useissa kodeissa se on jo). Ja se sama kotinumero seuraa tuon Voip-puhelimen perässä, kytki sen minne tahansa laajakaistaan (pitää tietenkin olla yhteys itse internettiin).


Kuinka käy puhelinkulttuurin, kun tuosta Voip-puhelimesta katkaistaan johto pois? Siitähän tulee kuten GSM. Siinä tulee olemaan yksi ratkaiseva ero: puhelun hinta. Tuossa langallisessa Voip-puhelimessa on jo ilmaisia puhelulajeja, niin tulee olemaan myös langattomassa Voip-puhelimessa. Tämä WLAN/WIMAX-järjestely (aivan hirveä kirjainyhdistelmä) ei tarvitse nykyistä GSM-verkkoa. Herää kysymys, mihin sitten ollaan menossa. Tätä dilemmaa maailman operaattorit ratkovat kuumeisesti. Em. kirjainyhdistelmä on syntyvä standardi, joka määrittää internetin yhteysväyläksi kaikelle liikenteelle, myös puheelle ja siinä kulkee myös ne netin tarvitsemat bitit. Totuuden nimissä samassa yhteydessä pitää ratkaista tietoturva-asiat sekä muut tekniset kysymykset kuten laskutus. Ilmainen liiketoiminta ei salli palkata ihmisiä töihin.


Kamppailu tullaan käymään UMTS:n (hirveä kirjainyhdistelmä) ja tämän toisen hirveän kirjainyhdistelmän välillä. Kukaan ei tarkoin voi sanoa kumpi voittaa, vai jokin aivan uusi keksintö. Valinnanvaraa on hyvä olla, mutta useat eri järjestelyt tuovat kustannuksia, tosin myös työtilaisuuksia ihmisille. Ei meidän kannata huolehtia operaattoreista, kyllä he puolensa pitävät. YT-neuvottelut ovat alkamassa. Hintakisan nurja puoli on se, että moni hyvä työntekijä saa lähteä, koska kahden sentin puhelut eivät kestä suuria organisaatioita. Asiakaspalvelut alkavat tuuttaamaan varattua tai sitten yritysjohto ymmärtää rakentaa liiketoiminnan aivan uudelle pohjalle ja me työntekijät alennamme joka rintamalla palkkojamme. Käyttäjät ja kilpailu ratkaisevat. 80-luvun puolivälissä NMT-puhelut maksoivat n. 4 mk/min, nyt halvimmillaan GSM on 4 snt/min. Kehitys ja kilpailu ovat tehneet tehtävänsä.

Ei kommentteja: