tiistaina, toukokuuta 03, 2016

Mustapekka elämänpelissä

blogID 12100797
ORIG ~  http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/107261-mustapekka-el%C3%A4m%C3%A4npeli
  • Yksikätiset vievät usein eläkeläisten pienetkin eläkkeet, "ostetaan sitten vähemmän maitoa..." K]
    Yksikätiset vievät usein eläkeläisten pienetkin eläkkeet, "ostetaan sitten vähemmän maitoa..." K]
Angry Birds*] jatkaa "voittokulkuaan" meillä ja muualla - ilme kertoo kaiken - mutta mitä sillä ilmeellä saadaan?

[ ... niin suomalainen nuori kuin ikä-ihminenkin pelaa paljon1], yksikätistä, hedelmäpeliä, pasianssia, tietokone- sekä  mobiilipelejä ja lopulta myös elämänpeliä - Angry Birds koetaan suomalaisena ihmeenä, joka tuo työtä, vientiä ja menestystä? ... ]

Peleistä suurin on elämänpeli
Joskus elämänpeli päättyy kaaokseen. Peli päättyy itsemurhaan ja toisen murhaamiseen. Tylyimmillään tietokonepelien päämäärä on tappaa. Elämänpelissä ei ole tarkoitus tappaa, vaan sopeutua evoluution sääntöjen mukaisesti. Elämänpeli on suvaitsevaisuutta ja toisen hyväksymistä joukkoon, rikastuttamaan yhteenkuuluvuutta. Sopeutumalla saadaan se paras elämänvoitto - itse sun kullekkin.

Tänään Angry Birds vihaisena välittää hätähuutoa yhteiskunnan ulkopuolelle ajautuneiden puolesta?
 - se huutaa ilmeillään huomiota ajelehtijoille, joilla ei ole mitään mistä pitää kiinni, ei ole työtä, ei opiskelupaikkaa, ei ystävää eikä lähimmäistä. Vanhemmatkin hylkäsivät, kun pojasta ei tullutkaan NHL -pelaajaa tai korkein arvosanoin kruunattua ressulaista Helsigin huippulukoista. On vain netti ja peecee.

Vihaiset linnut ovat siivekkäitä sanansaattajia?
Sanansaattajiksi "vihaisia lintuja" ei ainakaan ensi alkuun tarkoitettu, ne tehtiin rahan vuoksi ja pelihimon tyydyttäjiksi. Onko tutkittu, että juuri yksinäinen pelaa; pelaa omaa elämänpeliä, jossa mielikuvitus laukkaa ramboiluksi ja urheaksi soturiksi, joka pelastaa maailman ja reviirit. Voisivatko "vihaiset linnut" olla opastajia siihen elämänpeliin, joka tuo tyytyväisyyden vähäisemmästäkin? Miksi meidän pitää aina vaan saada lisää ja lisää - miksi kaiken pitää kasvaa? Miksi me huudamme kasvua?

...
Hyväksyykö kiinalaisten [uus]kungfutselaisuus **] pelikulttuurin elämänkulttuurin edelle?
Usein sanotaan mahdollisuuksien nousevan idästä. Angry Birds laskee "pelihullujen" kiinalaisten tekevän vihaisista linnuista elämänkatsomuksen. Vihaiset linnut tekevät sen sijaan karkkipussin, leikkikentän, tyynyn päällisen, lakanan jne ... Vihaiset linnut tekevät myös ilmeilyillään voimistuttavan eliksiirijuoman, joka shokeeraa tauriinihumaltuneen urheaksi ramboksi - tuoden kokijalleen saamatta saatua hyväksyntää, edes mielikuvituksena. Oma mielikuvitus voi piirtää tavoitteen suuresta tehtävästä, joka tipahti taivaasta. Mitähän tähän tuumaavat yksilapsisuuden kurimuksessa olevat kiinalaiset perheet ja nimenomaan äidit?

Metodologinen individualismi
(Metodologinen individualismi oli kokoomusnuorten hokemafilosofia 1970 -luvun fantasiamaailmasta)

Shokki koittaa yksilökeskeisessä maailmassa, jossa yksilöpäätökset ovat markkinatalouden ja mainosmiesten mielikuvituksissa saada ostajia huutamaan kasvun ja suuruuden ihanuutta. Miksi emme huutaneet hätäämme puuttuvasta kasvatuksen ihanuudesta ja vastuusta? Vastuuta sen sijaan olemme huutaneet poliitikkojen muotiterminä - noiden rääkäisyjen tarkoittamatta mitään konkreettista meille tavallisille arkikansalaisille.

Tarvitaan paljon siivekkäitä kohottamaan vaipuneet
(tuhkasta nousevat feenikslinnut***]
Nyt meillä on sen sijaan 70.000 ajelehtijaa, näyttötalouden uhria ja päämäärätöntä seilaajaa ilman tavoitteita. Missä mättää uussuomalainen yksilöitsekeskeinen ideologia? Täyttä yksilökeskeisyyttä ei ole, koska olemme evolutiivisesti kollektiivia lajia ja kansaa. Olemme tottuneet tekemään ratkaisuja yhdessä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi - hyväksyen toinen toisemme, kritiikkiä säästämättä.

...
VIITTEET

*] Angrybirds´in kehittänyt yhtiö Rovio ---   http://www.rovio.com/en/about-us/Company   ---
1] Hedelmäkaruselli villitsee ikään katsomatta ---  http://ilkkaluoma.blogspot.com/2006/03/hedelmkaruselli-villitsee-ikn.html   ---
**] Kungfutse --- http://fi.wikipedia.org/wiki/Kungfutse   ---
***] Feeniks lintu --- http://fi.wikipedia.org/wiki/Feeniks   ---


Ilkka Luoma

...
PS
Kirjoitus on voimaannutettu karrikoiden ja siitä ei tule vetää mitään yleisiä johtopäätöksiä tai väitteitä. Kirjoitusasu on tarkoituksella raflattu, synnyttääkseen keskustelua kaupallisuuden, pelimaailman, henkilökemioiden, tarpeiden ja tavoitteiden osalta - herättämään debattia, miksi menee juuri nyt näin, kuten menee.
Vihaisia lintuja ei ole tarkoitushauttomasti liitetty tähän tekstiin, vaan houkutteeksi nähdä ja kokea, että peli voisi olla herätepeli näkemään ja kokemaan elämänpeli meidän tärkeimmäksi peliksi, koska siinä ainoastaan voi mennä se ainokainen eli henki mennä - muussa pelissä ei hengen lähdön tarvitse olla päämäärä ja tavoite. Peli voi parhaimmillaan olla rakennuselementti suvaitsevaisuuteen ja sopeutuvuuteen - koska nuo arvot voivat ainoina arvoina viedä yhteistä asiaa eteenpäin - muutoin elämme umpioidussa yksilö-itsekeskeissä maailmassa.
...

SENT:
Sent: Wednesday, May 30, 2012 10:30 AM
Subject: SIIVEKÄS KANSALAISMIELIPIDE - Vihaiset linnut sanansaattajiksi - erityisesti nuorille
...
Vihaiset linnut ilmehtivät ääneti syrjäytyneiden puolesta?

K]
Helsingin Itäkeskuksessa oleva Raha-automaattiyhdistyksen peliluola houkuttelee täyspotin riemuihin ja hedelmäpeliin värisuoralla. 2.4.2006, klo 13:30, jolloin sunnuntaista huolimatta sisällä oli niin junioreita kuin senioreita. Pelikoneet kilisivät iloisesti kansanterveydelle. DSC_11289.JPG. 1/50s, f3.5, 27mm. Nikon D70.Photo by Ilu 2006.

1 kommentti:

Ilkka Luoma kirjoitti...

Vihaisilta Linnuilta kunniakas teko. Yrittämisen henki korkealla, riskinottokyky huipussaan. Suomalaisuutta aidoimmillaan. Menestys toisi Suomeen henkisen lottovoiton - Supercellin rinnalle.



~ http://www.hs.fi/kulttuuri/a1462157011908 -